Sesuai dengan hakikat perkembangan Islam dan penentangan ulamak, para bomoh telah membangunkan perdukunan mereka dengan memanfaatkan Al Quran, hadis dan kitab-kitab lain yang berbau tasawuf. Kitab Tajul Muluk, Bintang Dua Belas dan Kitab Tib menjadi rujukan. Kitab Tajul Muluk misalnya telah memberikan ramuan-ramuan dan penyakitnya. Konsep solat-Rukun 13 diangkat sebagai pusat segala ilmu perdukunan di alam Melayu. Rukun 13 tadi di bahagikan kepada empat kumpulan iaitu kosmologi existensialisme manusia (kewujudan dan keberadaan). Kewujudan manusia berasal dari ibunya empat perkara, dari bapa empat perkara, dari malaikat empat perkara dan dari Tuhan satu perkara.
a. Empat perkara dari ibu
i. Urat
ii. Daging
iii. Darah
iv. Tulang
b. Empat perkara dari bapa
i. Otak
ii. Benak
iii. Hati
iv. Jantung
c. Empat perkara dari Malaikat
i. Gerak
ii. geri
iii. rasa
iv.perisa
d. Satu perkara dari Tuhan/Allah iaitu roh/nyawa.
Dalam perbomohan Melayu empat perkara dari bapa amat dititikberatkan terutamanya hati yang menjadi pusat dan segala-galanya berpusat ke situ. Apatah lagi bapa menjadi teras pengucapan mentera atau doa empat puloh hari di rahim bapa, barulah jatuh ke rahim ibu. Pusat hati di rahim bapa in pula dihubungkan dengan pusat Al Quran surah 19 Al Khafi ayat 15 wal yatalattaf ditandai dengan tulisan berwarna merah-bold sifatnya dengan maksud : (dan) hendaklah ia berlaku lembah lembut.... Hati Al Quran ini pula menjadi pedoman kepada para dukun dan bunyi tafsirnya pula menjadi prinsip serta misteri dalam mantera.
No comments:
Post a Comment