hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Protected by Copyscape Plagiarism Checking Tool

Sunday, April 11, 2010

rangka dalam fikiran

hebatnya para pengukir melayu, dari sebiji hulu keris, binaan sebuah rumah, semuanya berdasarkan pelan ingatan dan kemahiran. tanpa melakar dulu di kepingan kertas, mereka telah faham peranan masing-masing, yakni dengan anggaran tertentu, tukang kayu akan memotong kepingan papan tertentu panjang, lebar dan tebal. bila sampai kepada tukang kepingan tadi dipotong, ditebuk dan seumpamanya sesuai dengan bahagian tertentu sebuah rumah iaitu tiang, dinding, gelegar yang melibatkan kasar jantang, perabung, pemelih. maka dibangunkan struktur asas, rumah bertiang empat, lapan, enam belas dan seumpamanya dan di tengah rumah itu terletaknya tiang seri. setiap bahagian pula misalnya pintu, sisik angin, tingkap, tebar layar dan seumpamanya diukir mengikut kesesuaian ukir kasar atau ukir halus motof pucuk rebung, bunga senduduk, ketam guri, bunga matahari dan seumpamanya.

hal yang sama ukur terakam pada seni tanah dan seramik, tenunan songket, canting batik dan juga seni kerawang pada logam seperti emas, perak, tembaga dan suasa.

kerana rangka dalam fikiran ini jugalah, sesuatu kemahiran dan teknik-teknik tradisi itu terus hilang apabila tokohnya meninggal dunia. ini berbeza dengan dengan cara moden, segala-galanya berdasarkan pelan, lakaran yang sistematik, jika tidak ada kemahiranpun seseorang itu boleh meniru, mempraktikan dan seumpamanya. walaupun tidak mempunyai objek yang sebenar, seseorang masih lagi boleh mengukir atau sebagainya kerana telah tersedia pelan, lakaran ataupun struktur binaannya.

No comments: