hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Saturday, December 31, 2011

anak

waktu kecil, anak.dah besar, orang

Wednesday, December 28, 2011

Kera

semua yang berkaitan dengan kera mengikut budaya melayu adalah negatif, yakni kera dapat bunga, kera kena belacan, kera sumbang, menyusukan kera di hutan dan macam-macam lagi perumpamaan yang disimbolkan manusia dengan kera...jadi jangan jadi kera sudahlah...!!!

Thursday, December 22, 2011

musoh

tak perlu memusuhi sesiapa dalam hidup, yang nak berkawan kita berkawan bersahabat, yang taknak kita tinggalkan, kita tak rugi apa-apa.

Friday, December 16, 2011

bicara keris

para sobat sekelian..ambo bagi pihat Perbadanan Adat Istiadat Selangor/Muzium Shah Alam mengundang para sobat untuk bersama-sama ke program bicara keris pada 20/12/2011:

ATURCARA PROGRAM BICARA KERIS : WARISAN MELAYU SEPANJANG ZAMAN

MASA PERKARA

8.00 pagi – 9.00 pagi
:
Pendaftaran Peserta
9.00 pagi – 9.10 pagi
:
Bacaan Doa
Bicara 1
Pengumpulan Keris di Muzium Seni Asia :
Satu Cadangan Harta Warisan (Nomencalture)
Oleh:
Encik Abd. Aziz b. Rashid,
Ketua Muzium Seni Asia, Universiti Malaya, KL
10.15 pagi – 10.45 pagi
:
Rehat dan Minum Pagi
10.45 pagi – 11.45 pagi
:
Bicara 2
Keris dan Adat Istiadat Melayu
Oleh :
Tenas Effendy
Karyawan Tamu, Akademi Pengajian Melayu,
Universiti Malaya, KL dari Riau, Indonesia.
11.45 pagi – 12.45 tgh
:
Bicara 3
Keris dan Masyarakat : Cabaran dan Masa Hadapan
Oleh;
Encik Ramli b. Raman,
Pensyarah, Akademi Pengajian Melayu,
Universiti Malaya, KL.
12.45 tgh
:
Persembahan Silat
:
Penyampaian Cenderamata
:
Makan Tengahari
:
Majlis Bersurai


· Moderator : Encik Majid b. Bujang, Persatuan Seni Purba Nusantara Selangor

Wednesday, December 7, 2011

memartabatkan diri

ramai yang berjuang bermati-matian memartabatkan seni budaya termasuklah keris. katanya keris adalah warisan bangsa yang harus dipertahankan.maka macam-macam cara dilakukan. namun perjuang untuk mengubah diri tidak pernah terfikir. masih gitu-gitu juga. masih "merempat dalam kemiskinan".

Monday, December 5, 2011

tanah terbiar

hajat hati di tanah inilah nanti nak buat rumah nak ngabiskan sisa-sisa hidup selepas pencen nanti.

dok kat bandar bila usia tua rasanya tak berapa seronok.hirup pikuk, suasana sibuk dan kota tak pernah tidor ini dirasakan bukan tempat orang-orang tua.dok kat kampung sekurang-kurangnya adaaktiviti misalnya boleh berkebun, tanam pisang ataupun pokok-pokok buah sepokok kat belakang ghumah, bela ayam itek seko dua, boleh dengar ayam berkokok waktu subuh.

namun bila tengok tanah milik isteri yg dibelinya beberapa tahu yg lalu terasa pilu pulak hati. pilunya apakah nanti sempat ke tidak nak buat rumah atas tapak tanah tersebut. atau tanah tu terus terbiar penuh dgn semak samun..dan nanti kalau dibina rumah, rumah tu nanti jugak terbiar selepas ambo menghembus nafas terakhir dan ranap menyembah bumi..ini kerana orang sekarang lebih suka hidup di bandar2 kerana mudah cari makan walaupun bersesak-sesak dlm rumah flat yg sempit, panas dan bingit berbandung hidup di kampung yg tenang, sejahtera lagi menyihatkan. dgn bertanam sayur, menternak ayam itek, kambing lembu sekor dua sebenarnya dan cukup untuk keperluan hidup..malah mereka mampu menghantar anak2 ngaji sampai ke universiti, mampu pakai kereta sekeperluan..ada astro untuk hiburan,punya waktu ke surau madrasah dll.

malah kehidupan mereka jauh lebih selesa berbanding dgn orang bandar, lebih relaks dari jam kerjanya dan tak banyak masalah berbanding dgn orang bandar. sekolah2 di kampung jauh lebih baik dan cantik, tak perlu menghantar jemput, sekolah sepelaung je dari rumah, begitu juga sakit pening, tak perlu dapatkan kad hijau kuning dan merah, tak perlu nunggu lama-lama untuk dapatkan rawatan, klinik hospital banyak dan tak sesak seperti di bandar2....ah tercapaikah impian ini

Monday, November 28, 2011

banyak cakap

banyak waktu yg habis mempertahankan hujah, alasan atau dialektika yakni tesis, antitesis dan sintesis. untuk membuktikan kebenaran kata-kata yg dilontar hujah dicari dengan sandaran alasan dan contoh-contoh, tetapi tak ke mana-mana, orang tulis buku sekurang-kurang ada ilmu yang dirakamkan untuk rujukan, pengembangan, penemuan dan pembaikan terhadap dunia ilmu. kita hanya berhujah untuk menunjukkan kehebatan diri, dan hujah-hujah itu pula hanya " cut and paste" dari guru-guru maya yg entah betul atau benarnya tanpa rujukan dan penelitian..maka lahirlah watak bodoh sombong  atau ahmak seperti yg pernah disebut oleh raja ali haji..sikap nakmenang sendiri yg amat merugikan diri sendiri, orang yg banyak cakap hanyalah manusia yg mengalami masalah psikologi yg tak terselesaikan..yakni manusia yg menutup kekurangan dgn kata-kata dan tanpa disedari penyakitnya ini semakin parah tanpa dapat diubati kecuali dgn kesedaran dan kekuatan diri untuk berubah..

nikmatnya rezeki yang halal





Thursday, November 3, 2011

selamat hari raya aidil adha..mohon maaf zahir dan batin

sempena hari raya aidil adha pada 6 november 2011, ambo sekeluarga memohon maaf di atas segala kilaf dan silap..memaafkan kesalahan orang itu merupakan pengorban paling bermakna walaupun mereka tak pernah menghulurkan tangan..pesan gemuloh ayah ambo.

Wednesday, October 26, 2011

syair perang mengkasar


 manuskrip yang dibeli oleh Ungku Aziz pada tahun 1981 di london ini telah difaksimile dan diterbitkan oleh Akademi Pengajian Melayu pada tahun 1994, merupakan sebuah manuskrip yang disalin sekitar abad 18. Ianya merupakan hazanah buadaya bangsa yang tidak ternilai. Merupakan catatan perjalanan bangsa Melayu yang panjang dan berliku. Ada rasa cinta, rasa marah, dendam dan kekuatan yang menunjang kewujudan "bangsa agong" sehingga kini.

dgn bantuan 4 orang anak Akmal Mardhiah (Mahasiswa International Bussiness UNIMAP), Akmal Syafiqah ( ICT UITM), Akmal Nadhirah (Banking UITM) dan Ahmad Hidayat (pelajar Tahun 6) dan isteri tercinta Raja Anisah Raja Yusoff (seorang guru) transliterasi manuskrip tersebut hampir selesai untuk proses peringkat pertama. Peringkat kedua nanti adalah proses menyemak "ketepatan", benar atau salah kata-kata yang dilitarasikan, sesuai atai tidak dengan sistem ejaan jawi lama dan seumpamanya. Bahagian ketiga akan dilihat istilah-istilah, perkataan yang terdapat di dalam manuskrip tersebut dengan bahasa dan budaya Melayu serta Bugis. Pemahaman sistem tulisan jawi, pengetahuan tentang budaya Melayu dan bugis amat diperlukan.

Menjadi kendala besar kerana bahasa yang digunakan sudah menjadi arkait hilangnya juga bersama-sama artifak sezamannya. Mengeja dan memahami perkataan dan istilah-istilah bugis bukanlah sesuatu yang mudah ditambah pula dieja menggunakan aksara jawi. Namun "kesan" dari sistem pendidikan sekolah agama yang terdapat di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, yang di dalam sistem pendidikannya itu terdapat pelajaran jawi, pengajian Al Quran, sedikit sebanyak memudahkankan proses transliterasi manuskrip ini.

Pendidikan Jawi atau pelajaran tulisan jawi memberikan kesan yang mendalam kepada anak-anak saya walaupun sesetengahnya telah meninggalkan bangku sekolah agama dah berbelas-belas tahun. Yang terpentingnya, pengetahuan dan pembacaan Al Quran dalam kehidupan seharian memberi kesan besar dan terpenting dalam memahami sistem tulisan jawi yang jauh lebih mudah berbanding membaca Al Quran..Alhamdulillah kerja-kerja transliterasi manuskrip ini hampir rampung.

Friday, October 21, 2011

ubat orang gila sepera yakni bebal akal.

rupa-rupanya masalah mental merupakan masalah sejagat, dalam masyarakat melayu masalah penyakit ini telah diteliti, dikaji dan telah dicari dan ada ubat serta rawatannya. dok belek-belek beberapa buku yg diterbitkan berdasarkan kitab tib, maka terjumpalah buku a.samad ahmad edisi kedua, 2005...terdapat 22 jenis gila termasuklah dirasuk hantu syaitan:

ambo ambil satu yg menarik seperti judul di atas. cara rawatannya..orang itu dikurung di dalam rumah yang tiada masuk angin, sapukan minyak di kepala dan tubuhnya. berikan dia makan segala yg manis-manis dan gosokkan susu lembu di kepala dan di dahinya. kemudian dimasakan pula minyak sapi beri dia makan, setelah sudah delimutkan tubuhnya supaya jangan terkena angin sehingga dia tidor...menarik jugak kes gila nie..

Thursday, October 20, 2011

nikmatnya duduk rumah

mungkin kerana usia semakin tua, malas memandu, mungkin juga kerana duit tak berapa ada, rumah menjadi pilihan. kalau dulu pasti 3 tiga kali seminggu lepak-lepak dgn kengkawan, berbicara tentang keris..penemuan tetap itu-itu juga, kalau lepak dgn orang politik, pening kepada berbicara tentang strategi, perubahan kerajaan, letih otak dibuatnya.

dgn duduk-duduk di rumah, banyak waktu dgn anak-anak, minum secawan kopi bikinan isteri sebenar lebih nikmat dan berkat. lebih bersih, lebih aman dari hiruk pikuk pelbagai ragam manusia. malah tubuh tidak letih, lebih sihat dan lebih mudah bangun pagi.tidur pun puas pulas. bangun pagi lebih tenang dan tidak tergopoh gapah. bukanlah bererti tidak mahu berkawan, lepak dgn kengkawan sekali sekala lepas waktu pejabat pekena secawan kopi sebelum pulang, lebih menarik.

apatah lagi, kekadang kehidupan sehala tentang keris amat membosankan, seolah-olah tidak ada objek lain yang lebih bererti selain dari keris..keris hanyalah sebahagian kecil tentang kehidupan, banyaklah lagi hal yg lebih utama berbanding keris. namun semuanya tergantung kepada keseronokan masing-masing..buat masa ini keseronokan ambo duduk di rumah sahaja...

Friday, October 14, 2011

nenek moyang

ramai yg menjejaki  warisan keturunan, menelusuri sejarah, asal usul dan menemukan keturunan mereka dari golongan "orang baik-baik", bangsawan, hartawan, ilmua dan agamawan. Cukup membanggakan. Namun apabila disedari pewaris kini miskin hina, merempat, menumpang, tak beragama dll. Masih lagi dok bercerita tentang kejayaan sejarah silam, bangga, harta di sana sini...last sekali tolong bayar kopi secawan!!!

jual pendokok RM750



keduanya perak satu krom emas
berminat call 0193632584

cerita tentang nenek moyang

ramai yg menjejaki warisan keturunan, menelusuri sejarah, asal usul dan menemukan keturunan mereka dari golongan "orang baik-baik", bangsawan, hartawan, ilmua dan agamawan. Cukup membanggakan. Namun apabila disedari pewaris kini miskin hina, merempat, menumpang, tak beragama dll. Masih lagi dok bercerita tentang kejayaan sejarah silam, bangga, harta di sana sini...last sekali tolong bayar kopi secawan!!!

Thursday, October 13, 2011

warisan

bila bercakap tentang warisan, ramai yg keliru dan ragu, kekadang apa yg dibicarakan, diangkat dan dijaja sana sini adalah warisan orang...entahlah.

Monday, October 10, 2011


bilah lama, pendokok dan hulu perak lama
panjang keseluruhan 18.7inci
panjang bilah tanpa puting 14.3inci
harga RM1600 (nego)
berminat call 0193632584

Sunday, October 9, 2011

Kacip pinang tokwan

 
 
 
 
dgn cekati tokwan kupas dan racik pinang
kepingan pinang kosi atawa pinang kuning tepi pagar
tokwan tadah atas sireh bertemu urat campur sedikit gambir
dan sireh tadi dah dilumur kapur dari kulit kerang
tambah perencah atap batah tanah mera...h
lalu dilipat kiri dan kanan, dilipat kedua hujungnya
waktu muda terus kunyah-kunyah sampai lumat
lemak pedas kelat dan letar menyelinap di rongga tekak
air yg merah melilih dibibir tokwan lega hilang loya nasi
berlauk ikan singgang anak beluru

waktu dah tua lipatan sirih dimasukkan ke dalam gobek tembaga
yang tok beli di kedai sari kedai menanti tanda kasih seorang suami
dgn sumbat yang tok raut batang kacip fatimah, tokwan tikam tunjang berkali kali sampai lumat, tokwan dgn anak gobek tokwan tusuk tolak ke atas lazat dan nikmat tokwan mengunyah menyempurna nasi kerabu
pucuk putat daging bakar

inilah rahsia gigi tokwan yg kuat lagi utuh, inilah rahsia
muka tokwan lambat berkedut dan awet muda, inilah rahsia mutiara tokwan harum semerbak pejal dan kukuh, keringnya bak sahara di gurun
mencengkamnya bak kuku helang menerkam haruan tak meronta-ronta
tak terlerai tak terkalah hingga subuh, buat penyeri tok sang suami
inilah rahsia sirih, kacip dan gambir, sirih penyeri suri, kacip memotong
hasrat, gobek penghancur nafsu, gambir pengetat gelora
lengkaplah hasrat seorang isteri untuk sang suami

Kata tok lagi:
cekati punya misteri
kalau dikacip pada biji pinang dan ditinggalkan dlm cerana
pasti pelesit meraung ngeri, si tuannya pula meracau memaki hamun
siapa punya angkara biadab durhaka
itulah ilmu terakhir tok kepada cucunya yakni aku

Saturday, October 8, 2011

lesung tok tak beralu

lesung Tok tak beralu

tok tebang tembesu tua
dari banir ditebuk pahat buat lubang
atas luas makin kecil ke dalam
dgn daun sempelas tok licinkan lubang

tok buat alu sebesar betis
alunya panjang kepalanya bulat
tembesu batang tok pilih yang teras
dua sekawan seperti tok dan tok wan
tumboknya nanti tingkah bertingkah
sedap didengar padi tak hancur
berasnya putih seperti tokwan dan awan

nanti kalau siap nak tumbuk padi
bagi makan anak cucu
buat tumbuk emping biar anak cucu
berserat tinggi tidak cerit berit biarlah sejahtera

tok juga buat lesung nak tumbuk ubi jadi tepong
buat kueh poli dan lempeng biar anak cucu cukup gizi
buat tumbuk beras jadi tepung boleh dibuat laksa laksan
tumbuk pulut buat buah gomok, buat koleh

bila tok mati lesung pun reput
rapuh dan terbiar macam kubor tok yg penuh lalang dan rumput
nisannya hilang, tanahnya runtuh
lesung dan tok sesama senasib, reput dan hilang ditelan waktu
lesung dan tokwan hanyalah kenangan.


 


 



 

Friday, October 7, 2011

tak sedar diri

dok tuduh sana sini, orang itu penipu, yg ini pembohong dan macam-macam, terlupa diri sendiri tu pencuri dan perompak???

Wednesday, October 5, 2011

RM430 jah tu

berminat call 0193632584
dua-dua perak kelantan

Monday, October 3, 2011

beli barang bukan beli cerita



bercakap tentang warisan budaya bendawi, ada macam-macam cerita. tentang asal usul dan sejarahnya, mistik dan spiritual, tukang dan zaman, material dan seni garapan dan seumpamanya sehingga bendawi yg dikesahkan tu nampak hebat, gah, besardan tersohor.itu semuanya luaran belaka. beli bendawi harus berhati-hati, ada yg baru, ada yg baru dituakan dan yg tua diperbaiki dan seumpamanya. sebelum membeli buatlah rujukan sedikit, survey harga dan kualiti. tip mudahnya semakin baru bendawi tersebut semakin cantik garapannya kerana teknologi semasa dan tidak semestinya semakin tua usia semakin hudoh atau jelek, yg pentingnya bendawi yg kita beli itu sempurna, tulin bahanya, bukan sepuh atau sadur dsbnya. murah mahal tergantung atas kualiti dan persetujuan harga.

Monday, September 26, 2011

kemuning keping dan batang for sale: RM780






panjang kemuning 25-45 inci
lebar 4-6 inci
tebal 2-2.5 inci
berat 4 batang 31 kg

percuma sena potong 3 keping
panjang 25-48 inci
tebal 2-4 inci
lebar 5-8 inci
berat 3 keping 20 kg
tiada penghantaran
berminat call 0193632584

Thursday, September 22, 2011

bila bos takut anak buah!!!

terkejut saya bila dengar cerita seorang pengarah   menasihati salah seorang ketua jabatan di bawahnya agar tidak berkawan dan duduk minum dgn orang itu staf ini kerana dianggap "berbahaya". Kenapa takut begitu sekali? Jawapannya kerana dia sendiri tidak mempunyai kewibawaan, tidak terkenal, menjadi pengarah pun kerana mengampu, menjatuh dan "membunuh" orang lain lalu dia dilantik sebagai pengarah. Kalaulah dah jadi pengarah kenapa harus takut? Kerana banyak "dosa-dosa" lalu yg dilakukan! Apatah lagi jawatan tersebut terutamanya di institusi pengajian tinggi bukan jawatan hakiki...sepatutnya seorang pengarah mengujudkan team work dan work place yg baik di jabatannya bukan menjadi penghasut dan memecahbelahkan staff di bawah pengawasannya...dalam waktu yg sama to be profesional dan berwibawa..dan janganlah tutup periuk nasi anak buah kerana dendam dan hasad dengki. jadilah seorang bos yg dikenang dan dihargai walaupun setahun dua nanti dah tak jadi pengarah kerana semua yg dibawah kini akan menggantikan anda pada waktu akan datang, dan waktu itu anda tahu bahawa anda adalah sampah kepada mereka pula..jadilah bos yg bersahabat kerana mereka semua adalah rakan sekerja anda, dan juga sekaligus penilai kpi anda...sebuah renungan

Tuesday, September 20, 2011

apa yang dicari dalam hidup!

sewaktu makan tengahari tadi saya srmpat lepak dgn dua orang profesor bekas guru dan sekaligus rakan sekerja. mereka kelihatan gelisah apabila kontrak jawatannya akan berakhir hujung tahun ini. lalu saya bertanya apakah mereka bekerja untuk mengisi sisa usia terakhirnya atau wang? Apakah usia pencen itu amat membosankan?. Apakah usia tua itu memerlukan banyak wang?. Dan perlukah meminta-minta, simpati, merayu untuk terus berjawatan? Persoalan ini terngiang-ngiang dalam benak otak. Setahu saya. seorang tua tidak lagi memerlukan wang yang banyak. Hutang rumah sudah langsai. Anak-anak sudah besar dan bekerja, biaya hidup pun tidaklah tinggi kerana ada penyakit-penyakit serangkai yang mereka hidapi, mereka berpantang, tak bpleh makan itu ini. Jadi untuk apa mereka "terpaksa terus bekerja", sedangkan pencen mereka juga tinggi.

campur tolak, mereka seharusnya lebih selesa menikmati sisa-sisa hidup berbanding saya yang anak-anak belum tamat universiti. masih memerlukan belanja yang besar, masih ada yang d ibangku sekolah, perlu bayar rumah, ansuran kereta, biaya orang tua dll. secara matematik dan angkanya, keperluan hidup yang saya tanggung jauh lebih besar, jauh lebih memening serta memitamkan kepala..

ada yang sanggup bekerusi roda untuk terus bekerja..apakah tujuannya, mengejar wang! Mengekal hidup dan status Quonya..prestij dan harkat, stail dan stailisasinya, mempertahan selera dan tastenya..semua inilah mengurangkan rasa malu, meminta-minta, jadi pengampu, sehingga terlupa maruah, akal budi, agama..merendahkan martabat diri, yang sepatutnya berehat beriadah, beragama mengukuh iman, ke masjid mencari diri dan iman..kerana sepanjang hayat usia habis dgn kerja tanpa rehat dan kelapangan hidup...yang pentingnya berjiwa besar dan mengakui hakikat bahawa kita telah tua dan nikmatilah hidup sebagai orang tua yg menghabiskan sisa-sisa hidup tanpa memikir wang dan harta lagi....

Monday, September 19, 2011

kembali bertugas

setelah menghabiskan cuti rehat terkumpul hampir dua bulan, bersambung
pula dgn cuti sebatikal selama sembilan bulan, minggu lepas sehari sebelum
cuti hari malaysia dan kemerdekaan, tepat 14 september 2011 saya melaporkan
diri, kembali bertugas..kerinduan untuk kembali ke bilik kuliah meruap-ruap.
selama sebelas bulan tu saya habiskan waktu dgn research tentang keris dan kayu
kemuning...

Monday, September 12, 2011

pandai saras RM1900

panjang 23 inci plus
panjang bilah tanpa puting 15 inci plus
hulu tajung
sampir tajung lama/kemuning
batang serunai sena/lama tanpa spray clear
pendokok perak/baru
berminat call 0193632584


Sunday, September 11, 2011

Tajul Muluk

        Taj Al Muluk (Tajul Muluk), kitab yang disusun oleh Haji Ismail Acheh ini telah disempurnakan penulisan dan penyalinannya pada hari sabtu 28 hb. Rabiul awal tahun 1306, yang mengandungi empat bahagian utama iaitu bahagian kitab Siraj Nur adz ‘Dzolam (karya Syeikh Abbas Acheh), bahagian kedua Kitab Fal (tanpa pengarangnya), kumpulan mujarrabat dan ilmu kepustakaan tradisional (tidak dinyatakan pengarangnya) dan terjemahan Hadis Arba’in (karya terjemahan Tuan Hassan Besut ibn Al-Marhum Tuan Ishak Fatani).
                        Dalam salinan Siraj Nur adz ‘Dzolam mengandungi dua bab iaitu bab pertamanya penjelasan bagaimana mengenal tarikh dan bulan-bulan arab dan dalamnya terdapat lapan fasal. Fasal-fasal di bab pertama ini lebih kepada sumber rujukan dan terjemahan dari kitab Wasilah At ‘Tolab karangan Syeikh Yahya ibn Muhammad Khatab al ‘Maliki yang berkaitan huraian mengenal tarikh bulan Arab. Terdapat juga terjemahan rujukan dari kitab Amadah at ‘ Tolabu fi Tarikh al Arab, Syamsi al ‘Ma’arif al ‘Kubra. Natijah al ‘Miqat dan Nazam Siraj al .Munir yang semuanya terkandung dalam lapan fasal bab pertamanya





                     Dalam bab dua pula terkandung sembilan fasal. Fasal pertama berkaitan dengan sirah/syarah haribulan yang disandarkan pada fahaman mazhab Jaafari (Jaafar ash ‘Shadiq}. Fasal kedua berkaitan dengan nahas di dalam sebulan berdasarkan mazhab yang sama. Fasal ketiga berhubungan dengan saat baik dan buruk dalam tiap-tiap hari dalam tujuh hari seminggu dengan peperangan atau berkelahi berdasarkan pandangan beberapa ulamak.
                      Fasal keempat pula berkaitan baik buruk setiap hari dalam sebulan (tanpa sumber rujukan). Fasal lima berkaitan satu muharam bersandarkan Syarah/sirah Natijah al Miqat karangan Syeikh Muhammad Al Marzuki. Manakala fasal enam menyatakan Rijal Al Ghaib,dengan rujukan kitab karangan Syeikh Abdul Wahab al Syarani. Fasal tujuh berhubungan ghalib dan maghlub berteraskan mazhaz Jaafari. Fasal lapan satu lagi kaedah mengenal ghalib dan maghlub atas mazhab Abu Masyar al Falaki dan fasal sembilan berkaitan mengenal kifayah suatu hayat (kehidupan) berdasarkan mazhab Jaafari.
                               Jenis jenis ilmu kepustakaan tradisional Melayu ini terkandung dalam 50 bab yang meliputi ilmu perkasih, ilmu berahi, ilmu kebal, azimat-azimat dan tangkal, ilmu nafas, ilmu gerak atau Qaf, ilmu buang baris yang berkaitan raksi suami isteri, bab isim, ilmu bercucuk tanam, firasat mimpi dan segala macam ilmu kepustakaan tradisonal yang dapat disimpulkan sebagai, ilmu kutika, katurangan, perubatan dan perbomohan, mendirikan rumah dan bangunan, racun, pertanian, seksologi dan sebagainya
                             asas rajah-rajah azimat dan tangkal banyak ditemui dalam kitab ini yang berdasar rajah angka dan huruf Yunani yang dikembangkan lagi oleh ahli-ahli falsafah Arab khususnya oleh Jabir Ibnu Al Hayyan, Ismail al Khayyali yang diadunkan pula dengan teori-toeri perubatan Jalinus dan Hipocrates yang dikaitkan pula dengan matemati Pithagoras. Nombor-nombor dan aksara disusun dalam petak-petak tertentu dalam satu kumpulan (wakaf) dan dalam beberapa kumpulan (beberapa wakaf) yang diikat dengan beberapa syarat sebelum proses penulisannya dilakukan seperti berpuasa inin khamis, puasa tiga hari, solat sunat hajat, membaca ayat-ayat Al Quran, menggunakan minyak zafron dan seumpamanya yang disertakan pula dengan pembakaran stanggi dan lain-lain lagi.