hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Tuesday, December 14, 2010

bukan dukun

semenjak dua menjak nie saya dihubungi dan ada yang datang ke rumah dengan segala macam penyakit, ada yang terkena sampuk, buatan dan kiriman orang, santau pukau, lemah tenaga batin, tak selera terhadap suami atau isteri serta macam-macam lagi.. saya bukan bomoh, dukun dan pawang, hanya seorang pengkaji dan berjualan sedikit-sedikit..juga bukan ahlimistik atau spritual yg mampu scan penyakit.

saya kira terdapat bomoh atau pengamal perubatan alternatif samada secara tradisional atau perubatan Islam. Malah kita juga mempunyai kepakaran perubatan yg moden lagi canggih. cuma pesan saya, pilih-pilih dan survey dululah sebelum melakukan rawatan. tidak semua bomoh baik dan bertangtgungjawab. terdapat bomoh-bomoh yang mengambil kesempatam di atas kesempitan orang lain. lihat juga kos-kos rawatan yang dikenakan dan jenis-jenis rawatan yang dilakukan dan perangkat yang perlu disediakan..ada sesetengah bomoh mengenakan persyaratan yang anih-anih dan seumpamanya dan bayaran dikenakan luar biasa jumlahnya.

malah benda-benda yang dimintanya tidak masuk akal dan haram mengikut agama Islam. Misalnya darah haid wanita, hati kelawar, tanah khubur, kain kapan dan banyak lagi. Tidak semua dukun itu negatif sifatnya. Ada yang sederhana sekali. tanpa meminta apa-apa bayaran dan terserah kepada pesakit. Sanggup pula melakukan rawatan bila-bila masa. dan seboleh-bolehnya carilah pengamal perubatan alternatif Islam sesuai dgn kita sebagai seorang Islam, yakni dgn doa-doa dan bacaan surah-surah Al Quran, yakin dan percayalah kepada Allah Taala, dia yang menjadikan kita dan kepadaNya kita kembali.

Jangan gadaikan maruah anda kerana hanya anda percaya bahawa anda telah "terkena", pada hal tiada apa-apa yang terjadi, mungkin jodoh anda lambat bukan kerana guna-guna orang, mungkin ada cukup sihat tetapi tidak bertenaga untuk melakukan seks akibat tekanan kerja, mungkin anda sakit pening tetapi itu adalah fitrah manusia, merasa gelisah dan resah bukan kerana buatan orang tetapi jiwa yang kosong tanpa pengisian batin..lebihnya berwuduk solat lima waktu, solat sunat hajat dan bacalah berberapa surah Al Quran, mungkin permulaan rasanya kurang selesa, tetapi dgn melakukannya setiap hari, anda akan memperolehi fadilatnya.

terakhirnya saya bukan dukun, namun sebagai seorang manusia, apa yang termampu, saya akan bantu menemukan dukun-dukun yg boleh dipercayaai yg saya kenali di sepanjang research yg pernah saya lakukan..Insyaalah.

15 comments:

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian informasi. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar perubatan traditional bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian informasi. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian informasi. saya berasal dari johor, sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar klu pasal lemah tenaga batin tu, bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

godog tempe said...

salam. terima kasih atas perkongsian info tu. saya berasal dari johor sekarang tinggal di wilayah. Arwah datok saya dahulu embah sawijan, dukun terkenal di johor. sekarang sepupu saya mewarisi bakatnya.Dia pun sama 'tak pernah mengaku dukun' tetapi sebagai usaha ikhtiar bolehlah jumpa, mana tau serasi. nama dia : ustaz adiwijaya, alamat : kg belahan tampok, rengit, batu pahat, johor.

sofea suratman said...

terpanggil bila baca tentang ustaz adi wijaya dari batu pahat.
Dia bukan bomoh tetapi guru yang mengajar
di daerah Pontian, tinggal di kg belahan tampok,
rengit, batu pahat. Walaupun begitu sering terlibat dengan
proses pengubatan traditional.
Ada 1 crita lagi kisah benar tentang ustaz ni...…
Mak bersama abang long dan isteri baru
aje balik umrah dari Mekah, ambil pakej awal ramadhan.
Bertolak akhir bulan Sa’ban lalu mereka selalu kemana-mana
berempat : emak/abang/kakak ipar dan sorang lagi rakan
mak (perempuan jiran sekampung). Ayah kami dah
3 tahun lalu meninggal.
1 malam selesai solat terawih mak saya terpisah dari
kumpulan 4 orang tadi.Mak kebingungan untuk cari arah
Jalan pulang. Waktu itulah dia terserempak dengan Ustaz
Adi Wijaya ni. Mak kenal sangat ustaz tu sebab pernah
bertugas mendidik di sekolah agama yang berhampiran
rumah di kampong. termasuklah saya adalah bekas anak muridnya.
Di pendekkan cerita setelah bertegur sapa dan menceritakan
masaalahnya ustaz tu setuju untuk hantar mak balik ke penginapan.
Mak ikut Ustaz tu berjalan dari belakang, Tidak kekok, gayanya
macam dah biasa aje dengan selok belok jalan kota Mekah.
Mak sempat tanya “ustaz bila sampai sini ?”.
Ustaz Adi Wijaya jawab “Baru je… lepas maghrib tadi”.
Lepas tu ok lah tak de apa berlaku, mak pun
selamat sampai di penginapan semula.
Misteri muncul bila mereka semua selamat pulang
ke kampong halaman. Mak ceritakan kisah dia ditolong
ustaz Adi Wijaya ketika sesat di Mekah. Jiran tetangga
yang mengenal Ustaz tertanya-tanya sebab ada yang
nampak ustaz ke sekolah mengajar seperti biasa waktu tersebut.
Dua pupu kami juga mengatakan mereka bertemu
Ustaz dalam tempoh tersebut berkaitan perubatan
traditional di kediamannya.
Jadi siapa Ustaz Adi Wijaya yang menolong Mak di Mekah?
Adakah itu malaikat? Boleh seorang manusia berada
di 2 lokasi dalam 1 masa? Apakah beliau memiliki
kenderaan sepantas angin hingga membolehkannya
bertugas di Johor, Malaysia siang hari dan dapat
bersolat terawih di Mekah pada malamnya...