hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Protected by Copyscape Plagiarism Checking Tool

Thursday, January 7, 2010

mengurus kemuning

aduhhh, ada pertanyaan dan soalan lagi tentang kemuning.macamana nak uruskan kemuning hitam pokok hidup agar terasnya tidak terbuang begitu sahaja jika dipotong untuk mengasingkan bahagian gubal yakni bahagian bukan teras? Mudah sahaja, tak perlu potong, tak perlu takek dengan golok atau parang. gunakan teknik alami, cari tempat yang banyak anai-anai, biarkan disitu, insyaalah akan habis bahagian gubal kemuning terutamanya kemuning hitam. tapi elakan dari semut hitam, kerana ada sejenis semut yang habitatnya makan teras kemuning hitam terutamanya bahagian tengah...kemuning hitam hok amba potong keping-keping macam biskut tu adalah hasil eksperimen dengan semut hitam...habis berlubang dari pangkal sampai hujung.

memotong kemuning juga harus pada waktu yang sesuai yakni kalau boleh pada waktu cuaca mendung atau pada musim hujan lebih baik. ini kerana kalau pemotongan pada cuaca panas atau suhu tinggi, dah memang habitat dan perangainya gitu, kemuning mudah retak dan pecah pada suhu tinggi apalagi kemuning yang belum cukup kering atau kemuning hidup.

sebab tu tukang ukir yang baik akan mengeringkan kemuning pokok hidup sekitar satu hingga dua tahun. setelah kemuning dipotong, jika bukan untuk tujuan perubatan harus disegerakan penyemburan clear yang di dalamnya mempunyai kandungan glue atau gam. ini dapat menyelamatkan kemuning dari retak.

untukmenutup lubang yang retak, mudah je masukan debu kemuning yang ditapishalus. gunakan gam pvc/paip air. jangan sekali-kali menggunakan supaglue, kerana nantinya akan menyulitkan kerja-kerja pengukir/ukiran.

selain dari itu, memotong dalam ukuran tebal lebih baik berbanding dengan ukuran nipis...antara beberapa tip hok ambo pelajari dari tukang ukir..

No comments: