hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Protected by Copyscape Plagiarism Checking Tool

Wednesday, December 9, 2009

Khidmat dukun....

Semalam seharian terperap dalam bilik membaca buku-buku dan menyediakan nota kuliah untuk sesi depan, terasa badan pegal-pegal. dalam perjalanan pulang pekena secawan kopi. Seperti biasa tokey kafeteria tempat saya minum akan joint sekali. Mulanya bertanya khabar sebab lama saya tak lepak di situ dan bercerita tentang bisness yang semakin murong bukan kerana masalah ekonomi, tetapi peraturan baru universiti yang menjadikan kampus kawasan bebas rokok. Katanya, pelanggan dalam lari keluar samada waktu makan tengah hari, minum pagi atau petang. Saya cuma mengangguk kepala simpati.

Kemudia dia mula bercerita tentang keadaan yang tidak normal sebulan dua yang lalu, dirinya sakit-sakit dan rasa tidak selesa bila berada di cafenya tak kira waktu. Rasa panas dan marah-marah tak tentu pasal sering terjadi. Saya rasa pelik juga, janda ini baru saja berkahwin semula. Sepatutnya lebih romantis atau ceria setidak-tidaknya dapat semua yang lebih muda. Saya tanya tentang suami barunya manalah tahu bermasalah dari segi batin atau kewangan. Pertanyaan saya mungkin sensitif, tetapi itu hakikat yang harus diketahui bagi tujuan membanti, jika boleh tolong bawa berubat atau yang lainnya. Sambil berbual, suaminya datang menyapa saya.

Suaminya juga bercerita hal yang sama, saya tanya dah cuba berubat atau jumpa pakar. Dia menjawab dah ke doktor termasuk;lah bertemu dengan doktor pakar, tetapi tidak berhasil yang ditelan suamio isteri setiap malam adalah ubat tidor..ah sampai begitu sekali penangannya. Saya tanya lagi, dah jumpa ustazd atau orang alim, jawabnya dah berbotol-botol minum air doa. Tak juga sembuh-sembuh. Anih juga!!

Pendek cerita, saya sarankan melakukan rawatan alternatif cara Islam. Pada waktu itu saya talipon teman saya Hj Mat bekas tukang urut pasukan hoki Malaysia, seorang lagi ustaz Halim sarjan polis serta Ustaz Wan seorang arkitek bagi membantu sahabat saya ini.Dia semacam kecewa dengan bomoh kerana katanya bayaran yang dikenakan lebih mahal dari doktor swasta. Ada hok minta datang 3kali dan kali ke 4 pelepas dan sebagainya. Saya ketawa tersembur teh tarik, bila dia cerita ada seorang dukun minta seekor beruk dan seguni beras di samping duit RM799.99 ...harga seekor beruk kalau yang anak sekitar RM200, yang boleh panjang kelapa antara RM1500-3000, bayangkan pengerasnya...saya sambung lagi.


No comments: