hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Wednesday, December 2, 2009

Perhiasan Perempuan

Wanita tidak kira apa bangsapun menginginkan diri kelihatan cantik sesuai dengan kemampuan yang mereka miliki. Bukan hanya bermakup berdandan berhias, mereka juga tidak dapat lari dari perhiasan diri. Bukan hanya kerlipan kilauan emas permata tetapi juga kilauan perak tembaga serta gerek. Malah bagi wanita moden masa kini eksoserinya pelbagai. Dari emas intan berlian, tempurung dan kulit cengkerang sehinggalah kepada plastik. Dari yang murah sampailah yang mahal. Yang pentingnya kelihatan cantik dan fashionable, up to date, kontemporari dan elegance, shopisticated dsbnya.

Bagi wanita masa lalu hal yang sama juga berlaku. Di bawah ini dikemukakan beberapa bendawi hiasan diri yang praktikal di zamannya. Pending atau ikat pinggang adalah sesuatu kemestian. Ini adalah kerana jenis kain dan pakaian yang mewah itu terutamanya songket memerlukan sesuatu yang kuat mengikat di pinggang. Ini adalah kerana songket yang tebal dan licin harus dirapikemaskan dengan ikat pinggang atau pending.








koleksi peribadi

Bukan itu sahaja, di leher harus berhias emas perak. Rantai leher juga bervariasi jenisnya, ada beruratrenda, bermayang berbunga dan sebagainya. Ini menambah keanggunan pemakainya









koleksi peribadi

Pendek kata, dipinggang tali pinggang, di leher rantai berurai, di lengan pula berdokoh bergelang. Terdapat bermacam-macam dokoh dan gelang. Antara yang cukup popular adalah lekap yang besar ukir tembus perak bermotif bunga-bungaan sesuai dengan empunya diri bernama Seroja, Melati, Cempaka dan sebagainya. Anggunnya seorang wanita seanggun budi dan perhiasannya.


















No comments: