hakcipta terpelihara@ Mohd Ramli Raman

Dilarang mengutip, menyalin, mencetak dan menerbitkan apa-apa dari blog ini tanpa persetujuan pengarang.





tentang saya

My photo
Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Perkhidmatan dan Jualan

Menyediakan perbagai jenis kayu kemuning dalam bentuk kepingan dan batang, membeli dan menjual keris antik dan baru, pending warisan Melayu, pendokok keris, hulu dan sampir, khidmat latihan, seminar dan bengkel serta hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian Melayu

pembayaran dan penghantaran

pembayaran boleh dibuat atas nama Mohd Ramli Raman CIMB Cawangan Universiti Malaya a/c 7005179953. Bukti pembayaran hendaklah di sms atau email, barangan akan dikirim via pos laju Malaysia selewat-lewatnya tiga hari kerja. "Onhold" untuk setiap barangan hanya dibenarkan dalam masa 7 hari sahaja. Pihak kemuningwarisan berhak menjualnya kepada sesiapa sahaja selepas tempoh tersebut.



Tuesday, December 29, 2009

Mengajar Kembali

Hari ini bermula kembali hari pertama semester 2 sesi 2009/10. Selepas selesai menanda kertas peperiksaan untuk semester pertama yang berlalu. Walaupun mahasiswa/i bercuti, kerja-kerja pentadbiran tidak pernah selesai dan amat membosankan. Apalagi cuti yang dipohon tidak diluluskan kerana kebetulan atau memang disengajakan oleh pengurusan dipilih atau dikemukakan untuk tujuan odit oleh unit penjaminan qualiti.

Kursus yang diodit telah berlangsung setahun lalu. Namun tidak pernah gusar atau ragu-ragu kerana semua item telah dikemukakan termasuklah kehadiran pelajar samada kuliah atau tutorial lengkap terisi, juga markah peperiksaan, analisis kehadiran, graf pencapaian, tugasan pelajar, nota kuliah (juga power point). Setakat ini tidak ada "ketidakakuran" yang diterima.

sebagai seorang pensyarah yang sekelas dengan guru, mengajar merupakan puncak tertinggi kepuasan dalam hidup. Memberikan kuliah kepada mahasiswa merupakan suatu kenikmatan tersendiri. Dengan berbicara, berdiskusi dan sewaktu dengannya, proses belajar manusia berlanjutan hingga ke akhir hayat. Untuk mengajar, seorang guru akan belajar yakni membaca, memahami, mencerna dan menyampaikan sesuatu ilmiah semudah dan sebaik mungkin. Proses ini akan memberikan ilmu baru setiap hari kepada seorang guru. Semakin banyak yang dibicarakan semakin banyak yang dia tidak tahu dan semakin banyak pencarian dan penggalian ilmu yang diterokai. Penerokaan ini akan berlanjutan selagi ianya bergelar guru.

Dunia ilmu terus berkembang, seorang guru bukan hanya harus mencerdikan muridnya tetapi harus mematangkan diri, ilmu apa yang harus dikemukakan, bagaimana ianya boleh memantapkan jatidiri, kematangan, kemahiran diri dan sahsiah muridnya...saya terkejut dihari pertama setelah kelas berakhir, dari pulohan mahasiswa seorang darinya bergegas menghampiri saya menghulurkan tangan bersalaman sambil mencium tangan saya lalu mengucap terima kasih...terasa nikmatnya menjadi seorang guru.

No comments: